Program studiów z certyfikatem EMOS – przedmioty obowiązkowe realizowane na semestrze 3
Nazwa kursu | Opis | ECTS |
Aspekty Statystyki Publicznej / Aspects of Official Statistics (sem3) | Celem kursu jest zaznajomienie studentów z ilościowymi metodami analizy zjawisk ekonomicznych. W trakcie kursu studenci nauczą się budowy modeli ekonometrycznych z wykorzystaniem różnych rodzajów źródeł danych. Studenci uzyskają również ogólną i podstawową wiedzę na temat wykorzystywanego pakietu oprogramowania oraz jego wybranych funkcji opracowanych specjalnie z myślą o zastosowaniach statystycznych i ekonometrycznych. | 5 |
Methods of Quantitative Analysis (sem3) [kurs w j. angielskim] | Celem kursu jest zrozumienie mechanizmów płacowych na różnie zorganizowanych rynkach pracy. Podczas kursu studenci uczą się o metodach i narzędziach wykorzystywanych do opisu rynku pracy, rozpoznawania form organizacji rynku pracy oraz oceny i interpretacji modeli płacowych na podstawie danych statystycznych z publicznych źródeł statystycznych. | 5 |
Prognozowanie i symulacje / Forecasting and Simulations (sem3) | Celem kursu jest zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu prognozowania zjawisk ekonomicznych z elementami symulacji, doboru właściwych metod i weryfikacji uzyskanych prognoz. W trakcie kursu studenci zbierają potrzebne informacje z różnych rodzajów źródeł statystycznych i uczą się metod rozwiązywania problemu braku danych. W trakcie kursu studenci proponują również wykorzystanie właściwych metod prognozowania w zależności od charakteru zjawiska, opracowują prognozy i weryfikują ich dokładność. | 2 |
Polityka monetarna we współczesnym świecie / Monetary Policy in the Modern Economy (sem3) | Studenci podczas kursu (1) eksplorują różne źródła danych makroekonomicznych (Eurostat, OECD, Bank Światowy, wybrane banki centralne); (2) opracowują dane ankietowe na temat inflacji oczekiwanej przez konsumentów i zawodowych prognostów publikowane przez banki centralne oraz przez KE jako Business & Consumer Survey; (3) analizują i interpretują relacje w zakresie polityki monetarnej; (4) uczą się metod wykorzystywanych w prognozach makroekonomicznych przez banki centralne; (5) analizują i interpretują projekcje makroekonomiczne, raporty statystyczne, raporty i dokumenty banków centralnych. Kurs ma orientację teoretyczno-empiryczną. | 3 |
Modele Rynku Kapitałowego / Capital Market Models (sem3) – elective Econometrics | Celem kursu jest uzyskanie wiedzy na temat typowych modeli rynku kapitałowego (model Markowitza, CAPM, model wieloczynnikowy, APT) wraz z leżącymi u ich podstaw danymi i metodami statystycznymi oraz nabycie umiejętności wykorzystywania tych modeli do rozwiązywania zadań biznesowych. | 3 |
Modelowanie Rynku Pracy / Modeling of the Labour Market (sem3) – elective Econometrics | Celem kursu jest zrozumienie mechanizmów płacowych na różnie zorganizowanych rynkach pracy. Podczas kursu studenci uczą się o metodach i narzędziach wykorzystywanych do opisu rynku pracy, rozpoznawania form organizacji rynku pracy oraz oceny i interpretacji modeli płacowych na podstawie danych statystycznych z publicznych źródeł statystycznych. | 3 |
Rozkłady dochodów i dobrobytu / Income and Welfare Distribution (sem3) – elective Statistics |
W ramach tego kursu studenci uzyskują informacje i praktyczne umiejętności przydatne do analizy rozkładu dochodów i dobrobytu, jakości życia, ubóstwa i nierówności dochodów. Celem tego kursu jest zaznajomienie studentów z empirycznymi i teoretycznymi rozkładami dochodów, funkcjami użyteczności i metodami statystycznymi w zakresie opisu i analizy rozkładów dochodów i dobrobytu z wykorzystaniem wyspecjalizowanego oprogramowania komputerowego. Studenci potrafią zdefiniować empiryczne i teoretyczne formy rozkładu dochodu, funkcji użyteczności i dobrobytu społecznego. Wykonują analizy z wykorzystaniem prawdziwych danych dostarczanych przez Eurostat, Euromonitor, Bank Światowy i krajowe urzędy statystyczne. |
3 |
Statystyka przestrzenna / Spatial statistics (sem3) – elective Statistics | Zajęcia obejmują zagadnienia teoretyczne mające na celu przekazanie wiedzy z zakresu wykorzystania systemów informacji przestrzennej (GIS) dla potrzeb analiz społeczno-ekonomicznych. W ramach zajęć praktycznych studenci zostaną zaznajomieni z podstawami analiz przestrzennych (funkcje wektorowe i rastrowe; projektowanie map i geobaz), a także geoprocessingiem z wykorzystaniem narzędzi GIS (model builder, podstawy Pythona). Poza nabyciem umiejętności pracy w środowisku GIS studenci będą rozwiązywać rzeczywiste problemy z zakresu geografii miast, geografii społecznej, geomarketingu czy planowania przestrzennego. | 3 |
Statystyka Matematyczna / Mathematical Statistics (sem3) – *przedmiot w ramach różnic programowych | Podstawowe pojęcia z zakresu teorii mnogości i prawdopodobieństwa oraz ich zastosowanie w modelowaniu matematycznym. Rozkłady najpopularniejszych właściwości prób, estymacja punktowa i przedziałowa, testy parametryczne i nieparametryczne. Po zakończeniu kursu studenci będą w stanie: wykazać zrozumienie zasad losowego doboru prób, wnioskowania statystycznego i estymacji; dobierać techniki statystyczne właściwe dla konkretnego zbioru danych; wykorzystywać R do wykonywania podstawowych obliczeń statystycznych. | 5 |