Program studiów z certyfikatem EMOS – przedmioty obowiązkowe realizowane na semestrze 4
Nazwa kursu Opis ECTS
Demography and Economy (sem4) [kurs w j.angielskim]

W trakcie zajęć studenci zdobywają umiejętność interpretacji danych statystycznych oraz opanowują podstawową terminologię z zakresu procesów demograficznych. Zdobywają także umiejętność stosowania metod statystycznych do opisywania procesów demograficznych (takich jak: płodność, zmiany struktury populacji, śmiertelność, niepełnosprawność, migracja, małżeństwa). Wiedza ta jest zdobywana poprzez przeprowadzanie analiz trendów demograficznych, wyznaczenie prognoz demograficznych i identyfikowanie wpływu sytuacji demograficznej na gospodarkę i społeczeństwo.

Studenci potrafią zdefiniować i scharakteryzować zmiany w strukturach demograficznych i społecznych w Polsce, w Europie i na świecie.

Podczas zajęć wykorzystywane są dane publikowane m.in. przez: Eurostat, OECD, ONZ, Bank Światowy, LIS, LWS, itp.

Studenci formułują własne opinie na temat procesów demograficznych, a także identyfikują główne problemy i wyzwania wynikające z sytuacji demograficznej w kontekście globalnym i regionalnym.

4
National Accounts (sem4) ) [kurs w j. angielskim] Celem kursu jest gruntowne zrozumienie przez studentów działania systemu ekonomicznego i nauczenie ich technik rachunkowych służących do pomiaru aktywności gospodarczej kraju. Wiedza i znajomość narzędzi nabyte podczas kursu są niezbędne do pełnego zrozumienia makroekonomii. Spodziewanym wynikiem jest uzyskanie przez studentów szerokiej wiedzy na temat obliczeń w systemie rachunków narodowych. Studenci będą umieli analizować PKB, dochód narodowy, przepływy międzygałęziowe, bezrobocie, CPI, deficyt finansów publicznych i dług publiczny oraz sprawozdania międzynarodowe. 5
Ethics of Economic Analysts (sem4) ) [kurs w j. angielskim] Głównym celem tego przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu najważniejszych wyzwań etycznych, przed którymi stają analitycy ekonomiczni oraz wypracowanie umiejętności rozwiązywania takich problemów. Podczas kursu studenci uczą się norm etycznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania instytucji zaangażowanych w przygotowywanie i prezentację analiz ekonomicznych. 1
Mikroekonometria / Microeconometrics (sem4) – elective Econometrics Studenci podczas kursu (1) eksplorują różne źródła danych mikroekonomicznych;(2) opracowują dane ankietowe i zapoznają się z ich metodologią;(3) analizują, modelują (modele liniowe/nieliniowe, wielomianowe/dwumianowe probit, logit i tobit) oraz interpretują relacje pomiędzy poszczególnymi podmiotami. Kurs ma orientację empiryczną. 3
Makroekonometria / Macroeconometrics (sem4) – elective Econometrics Studenci podczas kursu eksplorują różne źródła danych makroekonomicznych (Eurostat, OECD, Bank Światowy, banki centralne wchodzące w skład ESBC); opracowują dane z ankiet przeprowadzanych wśród przedsiębiorców i konsumentów publikowane przez Komisję Europejską; analizują, modelują i interpretują relacje makroekonomiczne; uczą się nowoczesnych metod szeregów czasowych z ich empirycznym zastosowaniem w makroekonomii (modele strukturalne, VAR, proste modele DSGE). 3
European Economic Development (sem4) – elective Statistics ) [kurs w j. angielskim] Celem kursu jest przekazanie wiedzy na temat procesu rozwoju współczesnych gospodarek i nabycie umiejętności analizy empirycznej z wykorzystaniem danych statystycznych. Kurs obejmuje następujące zagadnienia: Koncepcja rozwoju gospodarczego. Elementy analizy makroekonomicznej. Pomiary wzrostu i rozwoju – alternatywne miary rozwoju. Znaczenie kapitału fizycznego i ludzkiego, technologii oraz innowacji dla wzrostu i rozwoju gospodarczego. Problem polaryzacji rozwoju i rozkładu dochodów; krzywa Lorenza i miara nierówności. Koncepcja konwergencji realnej i mechanizmu nadrabiania zaległości w kontekście europejskim. Zmiany strukturalne, rynek pracy i rozwój gospodarczy w Europie. Analiza perspektyw demograficznych i ich wpływ na wzrost i rozwój gospodarczy w Europie. W trakcie tego kursu studenci uczą się o wybranych źródłach danych statystycznych i prowadzeniu analizy czasoprzestrzennej procesów wzrostu gospodarczego w wybranych krajach UE. 2
Nieklasyczne Metody Statystyki / Non-classical Statistical Methods (sem4) – elective Statistics Nieparametryczna estymacja i walidacja hipotez statystycznych. Metody bootstrap. Po zakończeniu kursu studenci będą w stanie: prawidłowo wdrażać innowacyjne metody nieparametrycznej estymacji zastępujące tradycyjne podejście w wielu praktycznych zastosowaniach; wykorzystywać oprogramowanie R do nieklasycznego, nieparametrycznego wnioskowania statystycznego i dokonywać krytycznego porównania z klasycznymi, tradycyjnymi metodami parametrycznymi lub półparametrycznymi. 2
Staż w instytucji statystycznej oraz szkolenie w NBP / Internship  (sem3) and professional training in NBP (sem4) Sześciotygodniowy staż, podczas którego studenci uczyć się będą na temat produkcji danych statystycznych i mieć będą możliwość analizy danych pod nadzorem specjalisty-pracownika danej instytucji. Trzy dni profesjonalnego szkolenia ze specjalistami – pracownikami NBP. Podczas szkolenia studenci będą mogli dowiedzieć się więcej na temat procesu produkcji danych statystycznych oraz metod wykorzystywanych przez NBP w zakresie, m. in., prognozowania cyklu biznesowego i analizy krajowego bilansu płatniczego. 12
Praca dyplomowa / Master’s thesis Praca dyplomowa na temat związany ze statystyką publiczną 21