Podsumowanie 24th Annual International Conference on Digital Government Research | Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Data dodania: 2023-08-14

Podsumowanie 24th Annual International Conference on Digital Government Research

Grupa
W dniach 11-14 lipca 2023 r. na Politechnice Gdańskiej odbyła się konferencja 24th Annual International Conference on Digital Government Research (dg.o 2023).

Konferencja odbyła się pod hasłem „Razem w niestabilnym świecie: cyfrowe państwo i solidarność”. Wybór tematu był odpowiedzią na tradycję solidarności Gdańska i bezprecedensowy poziom niestabilności spowodowanej wojną, pandemią, globalnym ociepleniem, rozpadem demokracji i innymi przyczynami, przed którymi stanął świat w 2023 roku. Ponieważ żadne państwo nie jest w stanie poradzić sobie z przyczynami i skutkami takiej niestabilności w pojedynkę, reakcja przesuwa się od całego państwa (ang. whole-of-government) do całego społeczeństwa (ang. whole-of-society). Wymaga to jednak wzmocnienia więzi społecznych; aby obywatele działali zgodnie ze swoją odpowiedzialnością wobec siebie nawzajem, wymaga to solidarności. Konferencja postawiła koncepcję solidarności i niedostatecznie zbadane powiązania między rządem, technologią i solidarnością w centrum debaty na temat cyfrowego państwa.


Organizatorzy, patroni, sponsorzy i partnerzy

Konferencja została zorganizowana przez Digital Government Society oraz Katedrę Informatyki w Zarządzaniu na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Konferencja uzyskała wsparcie od swoich patronów – Fundacji Instytut Lecha Wałęsy, Marszałka Województwa Pomorskiego, Prezydenta Miasta Gdańska, i Rektora Politechniki Gdańskiej; sponsorów – „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” Politechniki Gdańskiej (IDUB), Elsevier, IOS Press i Emerald Publishing; oraz partnerów – Europejskie Centrum Solidarności i GovStack.

Galeria zdjęć. Pierwszy dzień.

Frekwencja

W konferencji wzięło udział 138 uczestników z 22 krajów i gospodarek z Europy, Ameryki Północnej i Południowej oraz Azji. Najwięcej z kraju-gospodarza – Polski (37), następnie z Holandii (13), Niemiec (12), Brazylii (10), Estonii (8), USA (8), Austrii (7), Tajwanu (7), Szwecji (6), Grecji (4), Włoch (4), Kanady (3), Chin (3), Wielkiej Brytanii (3), Belgii (2), Francji (2), Japonii (2), Hiszpanii (2), Szwajcarii (2) i Finlandii (1), Hong Kongu (1) i Portugalii (1).


Program

Na program złożyły się wykłady inauguracyjne oraz panele dyskusyjne, zorganizowane na zaproszenie i w trybie plenarnym. Dodatkowo program obejmował prezentacje badawcze ułożone w ścieżki tematyczne, prezentacje doktorantów na Kolokwium Doktoranckim, plakaty i warsztaty, wszystkie zorganizowane w ramach otwartego naboru i zaplanowane w czterech równoległych sesjach. Przed decyzją o ścieżkach tematycznych i ogłoszeniu otwartego naboru, ogłoszono osobny nabór propozycji ścieżek tematycznych.
W sumie konferencja zaakceptowała 18 propozycji ścieżek tematycznych i otrzymała 155 zgłoszeń od 357 autorów z 38 krajów i gospodarek: Albanii, Argentyny, Austrii, Belgii, Brazylii, Chile, Chin, Chorwacji, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Hong Kongu, Indii, Indonezji, Irlandii, Izraela, Japonii, Kanady, Kenii, Korei Południowej, Luksemburga, Łotwy, Malezji, Meksyku, Niemiec, Peru, Polski, Portugalii, Rumunii, Szwajcarii, Szwecji, Tajwanu, USA, Wielkiej Brytanii i Włoch.

Galeria Zdjęć. Przyjęcie powitalne, Europejskie Centrum Solidarności.

Proces i wyniki

Wszystkie zgłoszenia zostały poddane rygorystycznemu procesowi wzajemnej weryfikacji (ang. peer review) w celu ustalenia jakości i przydatności do konferencji. Proces opierał się na 364 recenzjach dostarczonych przez 186 członków komitetu programowego z 32 krajów, jako podstawę do decyzji o przyjęciu lub odrzuceniu zgłoszeń przez czterech przewodniczących komitetu programowego i 59 przewodniczących ścieżek tematycznych. Ostatecznie do prezentacji na konferencji i publikacji w materiałach konferencyjnych przyjęto 68 artykułów naukowych, 15 plakatów i 4 warsztaty; dodatkowe 2 warsztaty były tylko prezentowane.


Wykłady i panele

Zorganizowano trzy wykłady inauguracyjne i dwie dyskusje panelowe:

1. Wykład inauguracyjny Prezydenta Lecha Wałęsy nakreślił kontekst dla całej konferencji, przedstawiając refleksje na temat przejścia od starego do nowego porządku świata. Wykład poprzedziły przemówienia powitalne Barbary Wikieł (prorektor ds. studenckich, Politechnika Gdańska), Marijna Janssena (Delft University of Technology, Holandia, prezydent Digital Government Society) i Tomasza Janowskiego (Politechnika Gdańska i Danube University Krems, Austria), który przewodniczył sesji.

2. Wykład inauguracyjny Wojciecha Cellary'ego (WSB Merito University, Polska) na temat „The Future Context of e-Government” nakreślił wstęp do dyskusji panelowej „Jakie miejsca pracy powinny przygotowywać uczelnie dla przyszłego cyfrowego państwa?”. W skład panelu weszli Wojciech Cellary, Soon Ae Chun (City University of New York, USA), Thomas Lampoltshammer (Danube University Krems, Austria) i Anne Fleur van Veenstra (TNO, Holandia). Sesji przewodniczył Luis Luna-Reyes (University at Albany, USA).

3. Wykład inauguracyjny Yolandy Martínez (ITU, Szwajcaria) na temat „GovStack - Empowering societies to chart their digital futures” wraz z przemówieniem powitalnym Kingi Pasternak (GovTech Polska, Kancelaria Premiera, Polska) na temat „GovTech as Polish Digital Transformation Tool” określiły kontekst dyskusji panelowej na temat „Jakie są szanse i wyzwania związane z publiczną infrastrukturą cyfrową opartą na standardach?”. W skład panelu weszli Gloria Ingabire (Rwanda Information Society Authority, Rwanda), Marijn Janssen (Delft University of Technology, Holandia), Yolanda Martinez, Kinga Pasternak i Olga Tumuruc (Mołdawska Agencja E-Governance, Mołdawia). Sesji przewodniczył Tomasz Janowski (Politechnika Gdańska i Danube University Krems, Austria)

Galeria Zdjęć. Drugi dzień.

Ścieżki tematyczne

Przyjęto 18 propozycji ścieżek tematycznych:

  1. „Data-driven Governance through Information Retrieval and Decision Support Systems”, której współprzewodniczyli Charalampos Alexopoulos (University of the Aegean, Grecja) i Shefali Virkar (WU Vienna University of Economics and Business, Austria)
  2. „Collaborative Intelligence: Humans, Crowds, and Machines”, której współprzewodniczyli Helen K. Liu (National Taiwan University, Tajwan), Lisa Schmidthuber (WU Vienna University of Economics and Business, Austria) i Seok-Jin Eom (Seoul National University, Korea Południowa)
  3. „Innovative Services in Government: When Data-Driven Services Meet Evidence-Based Policy”, której współprzewodniczyli Hsin-Chung Liao (National Chengchi University, Tajwan) i Hsien-Lee Tseng (National University of Taiwan, Tajwan)
  4. „Cybersecurity in Public and Nonprofit Organizations”, której współprzewodniczyli Sukumar Ganapati (Florida International University, USA), Chris Reddick (University of Texas w San Antonio, USA) i Michael Ahn (University of Massachusetts Boston, USA)
  5. „Design Models and Platforms for Trust Enhancing Smart Cities”, której współprzewodniczyli Leonidas Anthopoulos (University of Thessaly, Grecja) i Soon Ae Chun (City University of New York, USA)
  6. „Social Media and Government”, której współprzewodniczyli Rodrigo Sandoval-Almazan (Universidad Autonoma del Estado de Mexico, Meksyk), J. Ignacio Criado (Universidad Autónoma de Madrid, Hiszpania) i Loni Hagen (University of South Florida, USA)
  7. „Cross-border Governance and Service Impact Assessment”, której współprzewodniczyli Robert Krimmer (University of Tartu, Estonia), Mihkel Solvak (University of Tartu, Estonia) i Carsten Schmidt (University of Tartu, Estonia)
  8. „Developing Active Citizenship to Boost Citizen Engagement through Digital Government”, której współprzewodniczyły Edimara M. Luciano (Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul, Brazylia), Gabriela V. Pereira (Danube University Krems, Austria) i Carmine Bianchi (Università degli Studi di Palermo, Włochy)
  9. „Beyond Bureaucracy: Self-Governance of the Public Sphere and Innovative Use of Technology by Civil Society”, której współprzewodniczyli Alois Paulin (University of Public Administration and Finance Ludwigsburg, Niemcy), Robert Müller-Török (University of Public Administration and Finance Ludwigsburg, Niemcy) i Zach Bastick (Harvard University, USA)
  10. „Tech Diplomacy: Global Partnerships for Global Good”, której współprzewodniczyli Nele Leosk (Ministry of Foreign Affairs, Estonia), Innar Liiv (TalTech, Estonia) i Ingrid Pappel (TalTech, Estonia)
  11. „Digital Transformation in Governments”, której współprzewodniczyli Beatriz Barreto Brasileiro Lanza (CTG SUNY & IDB, Brazylia), Thiago José Tavares Ávila (Fundação Getúlio Vargas, Brazylia) i Maria Alexandra Cunha (Fundação Getúlio Vargas, Brazylia)
  12. „Assessing and Realizing Artificial Intelligence in Government”, której współprzewodniczyli Sehl Mellouli (Université Laval, Kanada), Marijn Janssen (Delft University of Technology, Holandia) i Adegboyega Ojo (Carleton University, Kanada)
  13. „Organizational Factors, Adoption Issues and Value Creation of Digital Government”, której współprzewodniczyli Jing Zhang (Clark University, USA), Chris Hinnant (Florida State University, USA) i Luis F. Luna-Reyes (University at Albany, USA)
  14. „Blockchain-based application for e-Government”, której współprzewodniczyły Jolien Ubacht (Delft University of Technology, Holandia) i Sélinde van Engelenburg (Delft University of Technology, Holandia)
  15. „Mobile Government and Cross-border Service Interoperability”, której współprzewodniczyli Thomas J. Lampoltshammer (Danube University Krems, Austria), Herbert Leitold (A-SIT, Austria), Gregor Eibl (Danube University Krems, Austria) i Stefan Dedovic (University of Tartu, Estonia)
  16. „Digital Government and Sustainable Development Goals”, której współprzewodniczyli Rony Medaglia (Copenhagen Business School, Dania), Gianluca Misuraca (Universidad Politécnica de Madrid, Hiszpania) i Iryna Susha (Utrecht University, The Netherlands)
  17. “Digital Government, Solidarity and Social Cohesion”, której współprzewodniczyli David Duenas-Cid (Politechnika Gdańska), Elsa Estevez (Universidad Nacional del Sur i National Research Council for Scientific and Technological Research, CONICET, Argentyna) i Tomasz Janowski (Politechnika Gdańska i Danube University Krems, Austria)
  18. „Digital Government Student Track”, której współprzewodniczyli Bettina Distel (University of Muenster, Niemcy), Hendrik Scholta (University of Muenster, Niemcy), Karen Mossberger (Arizona State University, USA) i Marzia Mortati (Polytechnic University of Milan, Italy)

Ścieżki tematyczne zaakceptowały różne liczby zgłoszeń referatów, od zera zgłoszeń zaakceptowanych przez Track 10 „Tech Diplomacy: Global Partnerships for Global Good” do 14 przez Track 11 „Digital Transformation in Governments”. Na każdą ścieżkę tematyczną przypadło średnio 3,8 zaakceptowanych zgłoszeń.

Galeria Zdjęć. Trzeci dzień.

Warsztaty

Zorganizowano sześć warsztatów:

  1. Diagnosing and Addressing Emergent Harms in the Design Process of Public AI and Algorithmic Systems
  2. Long-Term Sustainability Strategies for European Research Projects: Towards an Extension of the GOFA Model Approach
  3. Government Chief Information Officer in the Age of Artificial Intelligence
  4. Cyberinfrastructure for Government Innovations
  5. Identification of High-Value Dataset determinants: Is there a Silver Bullet for Efficient Sustainability-Oriented Data-Driven Development?
  6. GovStack Open Consultation and Research Agenda

Dwa warsztaty zostały zorganizowane przez organizacje międzynarodowe – International Academy of Chief Information Officer (Warsztat 3) oraz International Telecommunication Union (Warsztat 6). W szczególności, Warsztat 6 był częścią otwartych konsultacji ze środowiskiem naukowym zajmującym się cyfrowym państwem w sprawie GovStack, wielostronnej inicjatywy kierowanej przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ), Estońskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, International Telecommunication Union (ITU) oraz Digital Impact Alliance.


Inne elementy programu

W programie znalazły się również:

  1. Kolokwium Doktorskie, któremu przewodniczyli J. Ramon Gil-Garcia (University at Albany, USA), Ida Lindgren (Linköping University, Szwecja) i Gabriela Viale Pereira (Danube University Krems, Austria)
  2. Prezentacje plakatów, przez całą konferencję, którym przewodniczyli Catherine L. Dumas (Simmons University, USA), Davida Valle-Cruz (Universidad Autónoma del Estado de México, Meksyk) i Niny Rizun (Politechnika Gdańska)
  3. Spotkanie przewodniczących ścieżek tematycznych konferencji dg.o 2023, któremu przewodniczyli Loni Hagen (University of South Florida, USA), Tomasz Janowski (Politechnika Gdańska i Danube University Krems, Austria) oraz Nadzeya Sabatini (Politechnika Gdańska)
  4. Spotkanie robocze konferencji dg.o 2024, któremu przewodniczyli Helen K. Liu (National Taiwan University, Tajwan), Hsin-Chung Liao (National Chengchi University, Tajwan) i Yu-Che Chen (University of Nebraska at Omaha, USA)
  5. Spotkanie „CAP4CITY Reflection, Follow-up and Beyond”, któremu przewodniczyli Gabriela Viale Pereira (Danube University Krems, Austria) i Thomas Lampoltshammer (Danube University of Krems, Austria)
  6. Spotkanie Rady Redakcyjnej czasopisma Government Information Quarterly pod przewodnictwem redaktorów naczelnych Marijna Janssena (Delft University of Technology, Holandia) i Tomasza Janowskiego (Politechnika Gdańska i Danube University Krems, Austria)

Ponadto zorganizowano dwa wydarzenia wieczorne: przyjęcie powitalne w Europejskim Centrum Solidarności (ESC), w tym powitanie przez Jacka Kołtana, Pełnomocnika Dyrektora ds. Naukowych ESC i zwiedzanie wystawy stałej ESC, oraz kolacja konferencyjna w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, w tym ogłoszenie nagród.

Galeria Zdjęć. Uroczysta kolacja. Polska Filharmonia Bałtycka.

Nagrody

Konferencja przyznała dwie nagrody specjalne: Fellows Award dla Johna Carlo Bertota (University of Maryland, USA) oraz Distinguished Service Award dla Teresy M. Harrison (University at Albany, USA). Ponadto przyznano trzy nagrody za najlepsze prace w kategoriach badań naukowych, zarządzania i polityki, oraz plakatów:

  1. Nagrodę za najlepszą pracę w kategorii badań naukowych otrzymali Francois Duhamel, Isis Gutiérrez-Martínez i Luis F. Luna-Reyes za artykuł „A relational view of knowledge sharing in public-private IT outsourcing relationships”.
  2. Nagrodę za najlepszą pracę w kategorii zarządzanie i polityka otrzymali Reni Sulastri i Marijn Janssen za artykuł „Challenges in designing inclusive Peer-to-peer (P2P) lending systems”.
  3. Nagrodę za najlepszą pracę w kategorii plakatów otrzymali Abiola Paterne Chokki i Benoit Vanderose za plakat „From Conventional Open Government Data Portals to Storytelling Portals: The StoryOGD Prototype”.

We wszystkich kategoriach kryteria wyboru obejmowały: interdyscyplinarny i innowacyjny charakter pracy, wkład i równowagę między teorią (rygor) i praktyką (trafność), wagę i zasięg tematu, oraz jakość pisania i komunikacji dla szerokiego grona odbiorców.


Materiały konferencyjne

Nadesłane i zaakceptowane artykuły naukowe, plakaty i opisy warsztatów zostały opublikowane w materiałach konferencyjnych przez ACM Press, ISBN: 979-8-4007-0837-4. Redaktorami są współprzewodniczący Komitetu Programowego konferencji, tj. David Duenas-Cid (Politechnika Gdańska), Nadzeya Sabatini (Politechnika Gdańska), Loni Hagen (University of South Florida, USA) i Hsin-Chung Liao (National Chengchi University, Tajwan).

Galeria Zdjęć. Czwarty dzień.

Następna konferencja

Sesja zamykająca konferencję obejmowała spotkanie członków Digital Government Society oraz ogłoszenie kolejnej edycji konferencji dg.o. 25th Annual International Conference on Digital Government Research, dg.o 2024, zostanie zorganizowana przez Department of Political Science & the Graduate Institute of Public Affairs, National Taiwan University. Konferencja odbędzie się w Tajpej na Tajwanie w dniach 11-14 czerwca 2024 r. Konferencja będzie poświęcona tematowi „Internet of Beings: Transforming Public Governance”. Więcej informacji można znaleźć na stronie wydarzenia

Postscriptum

Tomasz Janowski spotkał się z Prezydentem Lechem Wałęsą, aby podziękować mu za wykład i obecność na konferencji, i wręczyć zdjęcie grupowe z podpisami uczestników konferencji.

259 wyświetleń