Podsumowanie Intensive Week - Innovation Hackathon | Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2025-04-08

Podsumowanie Intensive Week - Innovation Hackathon

hackton
Intensive Week — Innovation Hackathon czyli innowacje, edukacja i realny świat biznesu to międzynarodowy projekt Politechniki Gdańskiej, Häme University of Applied Sciences, Hochschule Niederrhein – University of Applied Sciences i Stockholm School of Economics in Riga,  

Został on zorganizowany i przeprowadzony przez dr Katarzynę Stankiewicz i dr Barbarę Stepnowską i połączył 36 studentów i 6 wykładowców z czterech europejskich uczelni w praktycznym wyzwaniu projektowym przeprowadzonym w ramach Blended Intensive Programme - Erasmus+.

Jak skutecznie łączyć teorię z praktyką, edukację akademicką z realiami biznesu, a nowoczesne podejścia z wyzwaniami społecznymi? Na to pytanie odpowiedzieli studenci z sześciu międzynarodowych zespołów, którzy wzięli udział w tygodniowym wydarzeniu, które odbyło się na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej w dniach 31 marca – 4 kwietnia 2025 r., z udziałem:

Pod kierunkiem doświadczonych mentorów reprezentujących uczelnie partnerskie – Nicoletty Messerschmidt oraz Sarah Henrietty Keeler z Hochschule Niederrhein, Melanie Kirwy i Simony Chilby z Häme University of Applied Sciences, Barbary Stepnowskiej z Politechniki Gdańskiej oraz Aivarsa Timofejevsa ze Stockholm School of Economics in Riga – studenci tworzyli strategię biznesową dla gry planszowej inspirowanej przemysłem filmowym, wykorzystując metodologię Design Thinking.

Zadaniem studentów było nie tylko opracowanie kreatywnej koncepcji gry, ale też zbudowanie pełnego modelu biznesowego, opartego na wcześniejszych analizach rynku, potrzeb klientów i możliwości produkcyjnych. Efektem były spójne i ambitne propozycje, łączące świat gier z kulturą filmową i rynkiem międzynarodowym.

„Zrozumienie rynku i potrzeb klienta przychodzi dopiero wtedy, gdy student działa w realnym środowisku biznesowym – analizuje dane, obserwuje konkurencję, projektuje rozwiązania i uczy się oceniać ich wpływ społeczny i środowiskowy. Innowacja to proces tworzenia nowej wartości – poprzez łączenie wiedzy, kreatywności i odpowiedzialności w odpowiedzi na konkretne wyzwania” – podkreśla dr Barbara Stepnowska, inicjatorka współpracy z firmą Trefl i promotorka relacji między uczelnią a biznesem.

Inspirującym doświadczeniem dla uczestników była wizyta w firmie Trefl – w KAZStudio, gdzie powstają  filmy animowane i edukacyjne, a następnie w fabryce gier planszowych w Gdyni, gdzie studenci mogli prześledzić każdy etap produkcji  gier – od pomysłu po gotowy produkt.

Firma zaprezentowała szeroką gamę produktów dla różnych grup odbiorców: od dzieci, przez rodziny, po kolekcjonerów i graczy szukających bardziej zaawansowanej rozgrywki. Spotkanie pozwoliło uczestnikom zrozumieć zależności między światem kreatywnym a przemysłem produkcyjnym oraz mechanizmy działania rynku gier planszowych.

Projekt był nie tylko wyzwaniem intelektualnym, ale też doświadczeniem społecznym i kulturowym. Studenci uczestniczyli w inspirujących warsztatach, takich jak „Design Thinking w pigułce” czy „Pitching Workshop” prowadzonych przez Melanie Kirwę z HAMK, oraz wykładzie „Raising Cultural Awareness & Bridging the Culture Gap”, który poprowadziła Sarah Henrietta Keeler z Hochschule Niederrhein.

Nie zabrakło też czasu na integrację i poznanie lokalnej kultury – od zwiedzania kampusu Politechniki Gdańskiej wraz z krótkim spotkaniem z J.M. Rektorem prof. dr hab. inż. Krzysztofem Wilde, spacerów po Gdańsku, przez warsztaty lepienia pierogów w Gdańskim Bowke, po spotkanie z historią demokracji w Europejskim Centrum Solidarności.

Spośród sześciu zespołów, dwa zostały wyróżnione nagrodami specjalnymi:

  • Nagrodą za najlepszą Innowację dla zespołu ZomLovePire, przyznaną przez przedstawicieli firmy Trefl – za najbardziej nowatorskie i oryginalne podejście do projektowania gry i modelu biznesowego.
  • Nagrodą za najlepszy Pitching dla zespołu Glam and Game – za najlepiej przygotowaną i przeprowadzoną prezentację koncepcji, uwzględniającą jasność przekazu, logiczną strukturę oraz umiejętność przekonania odbiorców.

Serdeczne gratulacje należą się wszystkim zespołom – za kreatywność, otwartość, innowacyjne podejście i niezwykłą zdolność do szybkiego reagowania na złożone wyzwania. Studenci z różnych krajów, różnych kultur, w zaledwie kilka dni potrafili przeanalizować dane, zrozumieć kontekst biznesowy, stworzyć spójną strategię i przekonująco ją zaprezentować. To imponujące osiągnięcie i najlepszy dowód na to, że przyszłość edukacji i innowacji leży właśnie w takich interdyscyplinarnych, międzynarodowych projektach.

Intensive Week — Innovation Hackathon jest kolejnym dowodem, że prawdziwie skuteczna edukacja rozwija się tam, gdzie nauka spotyka się z praktyką, a współpraca międzykulturowa i międzydziedzinowa odpowiada na realne potrzeby świata.


  • Projekt nie mógłby się odbyć bez wsparcia firmy TREFL, która – na zaproszenie dr Barbary Stepnowskiej – zaangażowała się w działania, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem.
  • Podziękowania kierujemy do Kazimierza Wierzbickiego – twórcy i założyciela firmy TREFL – za zaufanie, otwartość i umożliwienie studentom poznania od kulis jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek rodzinnych w Polsce.
  • Dziękujemy Alicji Sowie i Jakubowi Siemiątkowskiemu, którzy nie tylko wspierali zespoły swoją ekspercką perspektywą, ale również wskazali realne wyzwanie biznesowe, z otwartością reagowali na studenckie pomysły i z ogromnym zaangażowaniem przyjęli uczestników w firmie, tworząc atmosferę, w której wszyscy czuli się swobodnie, docenieni i doskonale zaopiekowani.
  • Szczególne podziękowania kierujemy do Mariusza Krzyżanowskiego za nieocenione wsparcie w organizacji projektu, a także do Mateusza Dobrzyńskiego z Działu Promocji Wydziału Zarządzania i Ekonomii, który wspierał przygotowanie i przebieg całego przedsięwzięcia, dbając o jego profesjonalną oprawę.
76 wyświetleń