Edu Inspiracje WZiE: Jak stworzyć własny ChatGPTs dla studentów? | Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2025-03-26

Edu Inspiracje WZiE: Jak stworzyć własny ChatGPTs dla studentów?

edu inspiracje
Czy AI może pomóc w edukacji? Mówimy „sprawdzam”! Sztuczna inteligencja w dydaktyce jeszcze niedawno kojarzyła się jedynie z futurystyczną wizją rodem z filmów science fiction. Dziś wchodzi szybkim i prężnym krokiem do sal wykładowych i staje się naszą nową normalnością.

Dr inż. Joanna Czerska z Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce i przeprowadzić własny eksperyment na ten temat.

W ten oto sposób narodził się projekt ZPROD.PROJEKT – spersonalizowany ChatGPTs stworzony specjalnie z myślą o wsparciu studentów w realizacji projektów na przedmiocie Zarządzanie Produkcją.

Dlaczego studenci potrzebowali wsparcia AI?

Każdego roku studenci mierzą się z kompleksowym zadaniem, które obejmuje rozpoznanie produktu, stworzenie dokumentacji produkcyjnej, analizę zapotrzebowania na materiały oraz szczegółowe zaprojektowanie procesu produkcyjnego wraz z określeniem kompetencji potrzebnych pracowników. To ambitne zadanie generuje liczne pytania oraz błędy, szczególnie dlatego, że dla żaków jest to zwykle pierwsze zetknięcie z tego typu zadaniem.

Wyzwań było kilka.

  • Drobne błędy prowadziły do większych komplikacji.
  • Niekonsekwencje w projektowanej dokumentacji potrafiły sparaliżować cały projekt.
  • Pytania studentów często pojawiały się w godzinach mojego snu, a potrzeba odpowiedzi — natychmiastowa.

Przy 18 grupach projektowych skala problemów była przytłaczająca i bardzo trudna do rozwiązania przez jednego nauczyciela.

Pierwsze śliwki robaczywki

Proces tworzenia własnego ChatGPTs nie był łatwy. Najpierw AI zostało „nakarmione” materiałami dydaktycznymi, aby poznało wszystkie wymagania projektowe. Następnie wykładowczyni udoskonaliła sposób komunikacji, tak by AI nie tylko wskazywało błędy, ale także motywowało i doceniało pracę studentów. Pierwsze testy przyniosły jednak spore rozczarowanie – sztuczna inteligencja często zmyślała, podając błędne informacje lub była mało pomocna. AI popełniało błędy przy tworzeniu informacji zwrotnej gdy materiał był dłuższy niż 3 rozdziały, co zniechęcało studentów. Czasem chwaliło za coś, czego nie było, albo wskazywało do poprawy to co było zrobione prawidłowo.

Wersja 1.0 narzędzia okazała się niewypałem – jedynie dwie grupy z osiemnastu zdecydowały się skorzystać z czata.

Klucz do sukcesu

Nie zrażając się pierwszymi niepowodzeniami, wykładowczyni udoskonaliła narzędzie i zaoferowała studentom dwa typy informacji zwrotnych: tradycyjną, szczegółową ocenę własną oraz szybką, automatyczną analizę AI wskazującą kluczowe aspekty do poprawy.

To był przełomowy moment. Studenci zaczęli wykorzystywać wskazówki ZPROD.PROJEKT do poprawiania projektów jeszcze przed ich finalnym wysłaniem. Dzięki temu dr inż. Czerska mogła skupić się na najważniejszych, merytorycznych aspektach weryfikacji projektów.

Efekty były imponujące – czas oceny 18 projektów skrócił się o 30%, a jakość nadesłanych projektów zauważalnie wzrosła.

Czy AI zastąpi wykładowców?

Zdecydowanie nie – i dobrze. Sztuczna inteligencja może:

  • szybko wskazywać brakujące elementy projektów,
  • natychmiastowo weryfikować zgodność z wymaganiami,
  • dawać szybką, precyzyjną informację zwrotną o dowolnej porze.

Nie zastąpi jednak osobistej rozmowy, tłumaczenia złożonych zagadnień ani ludzkiej oceny kreatywności. Rola wykładowcy pozostaje niezastąpiona, AI natomiast doskonale sprawdza się jako wsparcie.

Jak stworzyć własnego ChatGPTs?

Tworzenie własnego AI-asystenta do zajęć edukacyjnych jest prostsze, niż się wydaje:

  1. Zarejestruj się w ChatGPT Plus  (jest to wersja płatna, 20 USD/m-c).
  2. Wejdź w zakładkę „Odkryj modele GPT” i kliknij „Utwórz”.
  3. Dodaj materiały, które ma znać AI (np. podręczniki, skrypty, wymagania projektowe).
  4. Określ czatowi rolę, jaką będzie pełnił np. Weryfikator projektów studenckich – wtedy będzie pracował skuteczniej, bo zawężamy mu zakres zadania.
  5. Napisz, co chat ma robić, czego nie robić oraz na jakie pytania odpowiadać. Pisząc polecenia pamiętaj o tym, że chat to coś jak komputer i aby działał poprawnie potrzebny mu przejrzysty algorytm postępowania.
  6. Ustal, jakim tonem AI ma odpowiadać na pytania – czy ma być wymagający, motywujący, czy może neutralny?
  7. Testuj i poprawiaj – AI nie działa idealnie od razu, ale im lepiej go „wytrenujesz”, tym lepsze efekty osiągniesz!

Ile czasu zajmie Ci taki trening? Z początku ok. 4h. Z czasem, tworząc kolejne GPTs skrócisz ten czas nawet do 1 godziny. Obejrzyj wideo instrukcję:

Sztuczna inteligencja, odpowiednio wykorzystana, może znacząco poprawić efektywność pracy wykładowców i jakość prac studentów. Kluczem do sukcesu jest świadome projektowanie, testowanie oraz dostosowywanie AI do realnych potrzeb edukacyjnych.

A jak Tobie AI może pomóc w pracy? Czas to sprawdzić!


Autorkami artykułu są:

dr inż. Joanna Czerska | Politechnika Gdańska dr inż. Joanna Czerska

Zdjęcie profilowe:  Alina Guzik mgr Alina Guzik

Cykl Edu Inspiracje WZiE to seria artykułów na temat nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych, dobrych praktyk, skutecznej metodyki oraz ciekawych narzędzi dydaktycznych.

Więcej artykułów z cyklu Edu Inspiracje WZiE

 
77 wyświetleń