Data dodania: 2024-10-17
Relacja z wykładu otwartego „Czy można planować za dużo lub za mało?”
Firma Quercus specjalizuje się w produkcji i dostawie najwyższej jakości biopaliw. Szczególną wagę przykładają do zapewnienia ciągłości dostaw o dużych wolumenach, jak również do realizacji jednorazowych, pilnych zamówień. Już podczas prezentacji dr Stachowicz zwrócił uwagę, jak pozornie małe, nieistotne zaniedbania mogą przekształcić się w poważne problemy, wynikające ze złego planowania. Przykładem była kwestia zbyt małych budynków oddziałów firmy w stosunku do liczby zatrudnionych pracowników, co wynikało z dynamicznego rozwoju Quercusa.
Jednym z zagadnień, które zostało przed nami postawione, było pytanie: czy można planować za dużo lub za mało? Prelegent rozpoczął od przedstawienia narzędzi wspomagających proces planowania, zaznaczając jednak, że nie należy nadmiernie koncentrować się na definiowaniu naszych działań jako krótkoterminowych, średnioterminowych czy długoterminowych – te kategorie są często zbyt ogólne i zależą od specyfiki danego biznesu.
Pani Marianna Bujewska podsumowała podejście dr. Stachowicza słowami: „Nic się nie stanie, jeśli cel nie będzie określony w czasie, ważne jest jednak, by podejmować odpowiedzialne decyzje, nie mając sobie nic do zarzucenia przed pracownikami. Podstawowe informacje o biznesie mogą nam w krótkim czasie wyjaśnić, czy to, w co wchodzimy, ma sens i jest opłacalne. Nie jesteśmy w stanie wszystkiego zaplanować. Istnieją czynniki, na które nie mamy wpływu, takie jak zachowania innych firm (np. sprowadzanie drewna z Rosji i sprzedawanie go na papierze jako produkt z Kazachstanu) czy klęski żywiołowe (np. powódź)”.
Dyskutowaliśmy także, czy błędy w planowaniu mogą prowadzić do upadku firmy, i co można zrobić, aby temu zapobiec. Najważniejszym wnioskiem uczestników było zwrócenie uwagi na dostosowanie firmy do potrzeb konsumentów oraz rynku.
Przytoczono przykłady firm, które stawiły czoła takim wyzwaniom, jak i tych, które nie zdołały odpowiednio zaplanować swojej przyszłości. Przykłady nieudanego planowania to Kodak, który nie docenił potencjału wynalezienia aparatu cyfrowego przez jednego ze swoich inżynierów, oraz Nokia, która nie nadążyła za zmieniającymi się trendami. Z drugiej strony, sukcesy takich firm jak Netflix, Ikea i Nike pokazują, jak właściwe planowanie pozwoliło im dopasować swoje kampanie i produkty do preferencji konsumentów, co przyczyniło się do ich trwałej pozycji na rynku.
Dziękujemy dr. Pawłowi Stachowiczowi za podzielenie się swoim doświadczeniem oraz za ciekawą prezentację na temat planowania. Wszyscy możemy zgodnie stwierdzić, że był to doskonale zaplanowany wykład!
Relację opracowała Zuzanna Zimna, studentka I roku kierunku zarządzanie inżynierskie WZiE. Bardzo dziękujemy za podesłany materiał.