Data dodania: 2024-03-11
Projekt Cyfrowi Obywatele Europy 4.0
Europa przechodzi obecnie głęboką transformację cyfrową, napędzaną rozwojem sztucznej inteligencji (AI) i robotów. Wpływa to na zmieniające się potrzeby w zakresie umiejętności obecnych i przyszłych obywateli. Przyszłość wymaga rozwoju nie tylko podstawowych umiejętności cyfrowych, ale także tych bardziej zaawansowanych, pozwalających na elastyczne dostosowanie się do zachodzących zmian. Poprawa umiejętności cyfrowych obywateli UE powyżej poziomu podstawowego jest więc niezwykle istotna. Warunkiem uczestnictwa w Dekadzie Cyfrowej jest umożliwienie wszystkim obywatelom zdobycia specjalistycznych umiejętności i dogłębnego zrozumienia obecnych przemian w ICT.
Projekt Cyfrowi Obywatele Europy 4.0 ma na celu rozwój umiejętności cyfrowych poprzez zapewnienie narzędzi do podnoszenia tych kompetencji, a w szczególności – zaawansowanych umiejętności cyfrowych, które mają kształtować „Świat jutra”.
Projekt przewiduje opracowanie i wdrożenie kompleksowych rozwiązań poprzez:
- opracowanie programu nauczania, który obejmował będzie wszystkie najważniejsze umiejętności cyfrowe wymagane do rozwoju w bardziej zautomatyzowanym, cyfrowym i dynamicznym świecie.
- opracowanie kursu e-learningowego w siedmiu językach europejskich – który pozwoli na możliwość podnoszenia lub zmiany umiejętności cyfrowych.
- opracowanie systemu mikropoświadczeń, które potwierdzać będą poziom biegłości uczestników w zakresie nowo nabytych umiejętności.
Zgodnie z założeniami projektu dwieście osób w każdym kraju partnerskim – czyli łącznie 1400 osób – będzie miało szansę na podniesienie umiejętności cyfrowych dzięki uczestnictwu w kursie e-learningowym, co pozwoli na poprawę ich sytuacji na rynku pracy.
Projekt koordynowany jest przez Politechnikę Gdańską i realizowany w partnerstwie obejmującym (oprócz Polski): Portugalię, Austrię, Grecję, Litwę, Cypr oraz Włochy. Projekt realizowany jest w okresie 1.11.2023-31.10.2026. Koordynatorem projektu jest dr hab. Łukasz Sienkiewicz, prof. PG z Katedry Przedsiębiorczości. W projekt zaangażowana jest także dr Katarzyna Stankiewicz z tej samej Katedry.