Data dodania: 2022-11-13
Hub dla ZiEmi - Warsztaty z greenwashingu dla uczniów
Firmy kreujące korzyści dla społeczeństwa i biznesu z równym, wysokim zaangażowaniem, nazywa się „mądrymi organizacjami”. Te organizacje zdają sobie sprawę z tego, że bez zysku nie są w stanie się rozwijać, jednocześnie obserwują swoje otoczenie i potrafią wskazać problemy grup, które na nie wpływają lub pozostają pod ich wpływem. Założenia opracowane dla „mądrej organizacji” wyraźnie korespondują z tworzeniem wartości wspólnej, czyli traktowaniem problemów społecznych i środowiskowych jako szans biznesowych.
Przykładem może być bank, który zauważa, że osoby niewidome nie mają dostępu do jego usług finansowych, a następnie we współpracy z tą grupą opracowuje aplikację do zarządzania finansami za pomocą nawigacji głosowej. W efekcie poprawia się jakość życia wykluczonej grupy, a bank zyskuje nową grupę lojalnych klientów.
Niestety, tworzenie wartości wspólnej to inwestycja, która wymaga dużych nakładów pieniędzy, czasu, pracy wielu osób i która może się skończyć niepowodzeniem. Jednocześnie konsumenci, czyli my, jesteśmy coraz bardziej świadomi i oczekujemy od firm, że będą dbały o społeczeństwo i środowisko. Może właśnie dlatego część leniwych menedżerów firm wybiera prostszą drogę, drogę oszustwa – na przykład greenwashing.
Podczas warsztatów uczniowie szkół średnich podzielili się swoimi ulubionymi sposobami na ochronę planety. Poznali najbardziej spektakularne przykłady greenwashingu, a także sposoby odróżniania oszustwa od prawdziwej troski o planetę. Jednym z zadań podczas warsztatów było wygenerowanie wypowiedzi obrazkowych (memów), które prezentują przemyślenia młodzieży na temat tego, co obserwują w otoczeniu biznesowym.
Wybrane wypowiedzi uczniów przedstawiono poniżej:
Warsztaty były jednym z działań Hubu dla ZiEmi, którego zadaniem jest upowszechnianie idei zrównoważonego rozwoju wśród Społeczności Wydziału Zarządzania i Ekonomii PG.