Hospitality Human Capital process model in crisis management | Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2025-01-17

Hospitality Human Capital process model in crisis management

gastronomia
Pandemia COVID-19 postawiła restauracje przed bezprecedensowymi wyzwaniami. Artykuł naszej doktorantki Jagody Goll, napisany we współpracy z promotorem dr hab. Krzysztofem Ziębą, prof. uczelni przedstawia badanie, które analizuje, jak zarządzanie kapitałem ludzkim wpłynęło na zdolność małych i średnich przedsiębiorstw gastronomicznych do przetrwania kryzysu.

Badacze zaadaptowali i rozszerzyli model „Value-Driven Process Model of Hospitality Human Capital” (Young et al., 2005), skupiając się na fazie kryzysu oraz odbudowy po nim. Przeprowadzone wywiady z właścicielami i menedżerami restauracji z Trójmiasta ujawniły, że właściwe zarządzanie pracownikami pozwala nie tylko przetrwać kryzys, ale także odkryć nowe, unikalne umiejętności zespołu. Badanie wykazało, że kluczowe działania, takie jak otwarta komunikacja, angażowanie pracowników w podejmowanie decyzji czy elastyczne przypisywanie zadań, budują odporność organizacji i sprzyjają innowacyjności.

Wyniki badań pokazują, że pracownicy gastronomii potrafią adaptować się do nowych warunków, wykazując się kreatywnością i lojalnością. To dzięki ich zaangażowaniu firmy mogły wdrożyć innowacyjne rozwiązania, umożliwiające działalność restauracji mimo restrykcji wynikających z pandemicznych obostrzeń.

Artykuł podkreśla, że kapitał ludzki w gastronomii nie jest tylko zasobem operacyjnym, lecz strategicznym elementem wspierającym odporność i zdolność do wprowadzania innowacji. Wnioski z badania stanowią inspirację dla menedżerów w całej branży, jak efektywnie zarządzać zasobami ludzkimi w obliczu kryzysów.


Doktorantka bardzo dziękuje swojemu promotorowi dr hab. Krzysztofowi Ziębie, prof. uczelni za długotrwałą współpracę oraz współautorstwo przy artykule, a także dr hab. Wiolecie Kucharskiej, prof. uczelni za bezinteresowną pomoc i recenzję artykułu jeszcze przed złożeniem go do czasopisma oraz pomoc w procesie publikacyjnym jako promotor pomocniczy.

Link do artykułu

13 wyświetleń