Data dodania: 2024-04-12
Relacja ze spotkania „Za kulisami biznesu" z panią Sylwią Szęda Figueras
Spotkanie było poświęcone tematyce internacjonalizacji prężnie działającej od ponad 20 lat na rynku kosmetycznym, specjalizującej się w produkcji innowacyjnych produktów do pielęgnacji twarzy, ciała i włosów gdyńskiej firmy Maurisse Sp. z o.o. Jest ona właścicielem wielu stworzonych samodzielnie marek – m.in. Selfie Project, skierowanej do grupy młodych konsumentów oraz Biotaniqe dla kobiet w każdym wieku.
Produkty licznych marek należących do Maurisse docierają nie tylko do polskich konsumentów. Są również dostarczane na ponad 30. zagranicznych rynków – i to nie tylko do krajów Unii Europejskiej takich jak Niemcy, Włochy czy Rumunia, ale również do klientów z innych regionów, a nawet kontynentów np. Arabii Saudyjskiej, Tunezji, Jordanii, Nigerii, Paragwaju czy też Libanu. Od kilku lat Maurisse zdobywa kolejne rynki, uczestnicząc w międzynarodowych targach kosmetycznych Cosmprof w Bolonii i Beauty Fair w Brazylii.
Podczas spotkania, prowadzonego w języku angielskim, zgromadzeni na auli studenci zarówno polscy jak i zagraniczni, mieli okazję usłyszeć o wyzwaniach, jakie towarzyszą wchodzeniu z ofertą na czasami bardzo różniące się od siebie rynki.
Każdy rynek ma swoją specyfikę — jak wyraźnie wskazywała Pani Sylwia Szęda-Figueras. Wymaga indywidualnego dopasowania oferty, cen, kanałów dystrybucji oraz działań promocyjnych. Czasem potrzebne jest dostosowanie kanału dystrybucji jak np. w Libanie, gdy zamiast dominującej w Europie sprzedaży w sieciach sklepów drogeryjnych, potrzebne było przygotowanie sprzedaży bezpośredniej, czyli profesjonalnych katalogów i pokazów. Czasem gruntownej zmiany wymaga szata graficzna opakowań, uwzględniająca różnice kulturowe. Słuchacze zostali również zaskoczeni informacją, że nawet promocja w social mediach takich jak Instagram czy TikTok musi być zróżnicowana dla poszczególnych krajów.
Firma Maurisse, podejmująca działania internacjonalizacyjne, uwzględnia nie tylko różnice wynikające z położenia geograficznego i kulturowego, ale również zróżnicowanie potrzeb wynikających z wieku nabywców i ich możliwości finansowych. Bierze również pod uwagę zmianę świadomości ekologicznej nabywców, gdyż dla coraz większej grupy klientów zwłaszcza młodych, coraz większe znacznie mają dbałość o środowisko, naturalność składników oraz to, czy kosmetyki są testowane na zwierzętach.
Spotkanie spotkało się z zainteresowaniem uczestników i zakończyło się serią pytań z sali. Dziękujemy Pani dr hab. Edycie Gołąb-Andrzejak, prof. PG z Katedry Marketingu za zaproszenie Gościa.