Relacja ze spotkania z Tomaszem Woźniczką | Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2024-01-26

Relacja ze spotkania z Tomaszem Woźniczką

Za kulisami biznesu
22 stycznia w auli 107 odbyło się kolejne spotkanie z cyklu „Za kulisami biznesu". Poświęcone było problematyce badań i ich wpływowi na prowadzenie działalności gospodarczej. Naszym Gościem był Pan Tomasz Woźniczka — Wiceprezes Zarządu Agencji Badawczej PBS sp. z o.o. z Sopotu, który przybył na zaproszenie dr hab. Edyty Gołąb-Andrzejak, prof. PG z Katedry Marketingu.  

Pan Tomasz Woźniczka z rynkiem badań związany jest przez całe swoje życie zawodowe, bo przygodę w tej branży rozpoczął zaraz po zakończeniu studiów w 2006 roku. Rynek badań miał już wówczas za sobą kilkanaście lat nowego życia, kiedy po 1989 roku jego uczestnikami stały się również niezależne od państwa prywatne podmioty.

Podczas spotkania mieliśmy okazję poznać zasady funkcjonowania tego rynku oraz stowarzyszenia zrzeszające podmioty badawcze i certyfikujące najlepszych w branży. Zobaczyliśmy również jak zmieniają się rynek badań i uzyskiwane przez jego uczestników wyniki finansowe.

Tym, co może nieco zaskakiwać jest fakt, że drugim, co do ważności  klientem firm badawczych - po branży dóbr szybko zbywalnych FMCG – wcale nie jest ani farmacja, ani sektor mediów elektronicznych, ale sam sektor agencji badawczych! Zdziwienie wzbudził również fakt, że wywiady telefoniczne (CATI) są dopiero na 5 miejscu metod prowadzenia badań, a ich udział znacząco corocznie maleje.

Z punktu widzenia klientów znaczącym jest trend spadających kosztów prowadzenia badań (największe większe znaczenie mają obecnie badania CAWI, czyli wywiady elektroniczne), co przy rosnących przychodach daje możliwość prowadzenia   coraz większej ilości badań i zwiększania potencjalnej liczby respondentów. Dzięki temu usługi badawcze stają coraz bardziej dostępne dla przedsiębiorstw i pozostałych zainteresowanych wynikami podmiotów.

Nasz Gość opowiedział nam również o największych problemach branży badawczej. Zaliczył do nich przede wszystkim niechęć respondentów do udziału w badaniach i wyzwanie jakim jest skutecznie ich zachęcanie w tych realiach. Wobec zmian technologicznych przed sektorem stoi również szukanie odpowiedzi na trudne pytania: czy zastępować badaczy sztuczną inteligencją, a respondentów danymi z BigData?

Na zakończenie spotkania mieliśmy możliwość zadawania pytań.

Pan Tomasz Woźniczka serdecznie zaprosił wszystkich studentów (i nie tylko J) na dwa ciekawe tegoroczne Wydarzenia jakimi są niewątpliwie  INSUMMIT YOUTH (12 kwietnia w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie) oraz INSUMMIT 2024 (Festiwal Insightów i Innowacji) 24-25 września na PGE Narodowy w Warszawie. Ponadto osoby zainteresowane pracą lub stażem zaprosił również do bezpośredniej  współpracy  z PBS sp. z o.o.

Serdecznie dziękujemy naszemu Gościowi za przybycie i podzielenie się swoimi doświadczeniami, a dr hab. Edycie Gołąb-Andrzejak, prof. PG z Katedry Marketingu za organizację i prowadzenie tego ciekawego spotkania.

84 wyświetleń