Jak poprawić doświadczenia pracowników neuroróżnorodnych? Seminarium Katedry Zarządzania | Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2023-01-17

Jak poprawić doświadczenia pracowników neuroróżnorodnych? Seminarium Katedry Zarządzania

neuroróżnorodność
27 października ubiegłego roku odbyło się otwarte spotkanie, zorganizowane przez Katedrę Zarządzania Politechniki Gdańskiej, poświęcone tematyce neuroróżnorodności w miejscu pracy.

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Władz Wydziału, Centrum HR PG, Pracownicy naukowi, dydaktyczni, administracyjni, a także doktoranci i studenci. Podczas spotkania dr Joanna Szulc oraz dr Michał Tomczak przedstawili wyniki swoich badań naukowych. 

Christina Evans w książce “Zarządzanie wiedzą” przytacza znamienne słowa Edena Charlesa, że “organizacja która nie dąży do różnorodności, jest skazana na zagładę (...). Każdy rynek i każdy konsument jest inny, różnorodność to klucz do sukcesu. Wprawdzie trudno się z nią żyje, ale bez niej po prostu nie da się przeżyć”. 

- To bardzo mocne słowa, ale w pełni uzasadnione. Współczesne organizacje, funkcjonujące w coraz bardziej “przemieszanym” świecie powinny dostrzegać, że różnice stanowią wartość autoteliczną, gdyż sprzyjają kreatywności i pobudzają do twórczej pracy. Dlatego seminarium o neuroróżnorodności jest tak ważne, cieszy nas udział przedstawicieli różnych grup pracowników uczelni, a także studentów i doktorantów. - mówi prof. Krzysztof Leja, Kierownik Katedry Zarządzania. 

Jak wyjaśnia dr Michał Tomczak, koncepcja neuroróżnorodności odnosi się do różnorodności w ludzkim poznaniu, która jest zjawiskiem naturalnym. Otwarcie na osoby neuroatypowe w miejscu pracy rewolucjonizuje myślenie o rekrutacji, organizacji pracy czy zarządzaniu zespołami. Potwierdzeniem tego jest wiele programów dedykowanych inkluzji osób neuroróżnorodnych, wdrażonych z sukcesem między innymi przez takie globalne firmy jak EY, SAP, czy Microsoft. W rezultacie, umożliwiło to zwiększenie produktywności, innowacyjności i konkurencyjności, przy jednoczesnym wykreowaniu środowiska pracy, w którym różne rodzaje umysłów mogą się uzupełniać i korzystać ze swojego potencjału.

- Bardzo się cieszymy, że Katedra Zarządzania miała okazję takie spotkanie zorganizować. Uważamy, że naszą rolą na uczelni powinno być upowszechnianie wyników badań z zakresu zarządzania, by inspirować zmiany w dobrym kierunku. Jednym z takich kierunków na pewno jest neuroróżnorodność. Spotkanie w otwartej formule pozwoliło na swobodną wymianę myśli i doświadczeń, związanych z barierami, jak i najlepszymi praktykami w miejscu pracy, na studiach i w szkole. Pozytywnie oceniam obecność i aktywność Studentów WZiE, którzy dopytywali o najlepsze rozwiązania, niezbędne by stworzyć miejsce pracy przyjazne wszystkim, ale dostosowane do potrzeb neuroróżnorodnych pracowników. Obecność i aktywność przedstawicieli władz i administracji uczelni wskazuje natomiast na to, że również Politechnika Gdańska ma aspiracje do tego, by stać się miejscem do pracy i nauki, które sprzyja rozwojowi wszystkich członków naszej społeczności - podsumowuje dr Elżbieta Karwowska, przedstawicielka Hubu dla ZiEmi, czyli strefy zrównoważonego rozwoju WZiE, Zastępca Kierownika Katedry Zarządzania.

Ogromny potencjał osób neuroatypowych w środowisko pracy wiąże się z korzyściami wynikającymi z ich nieszablonowego myślenia czy kreatywnych rozwiązań. Mimo to, osoby neuroatypowe często pozostają bez zatrudnienia lub doświadczają niezrozumiana w miejscu pracy.

- Dzięki naszym badaniom, jesteśmy w stanie dowiedzieć się więcej o strategiach, które pozwolą nam wszystkim lepiej prosperować w miejscu pracy, a firmom stworzyć bardziej inkluzywne środowisko, które będzie przyjazne wszystkim interesariuszom. Wierzymy, że wyniki naszych badań mają szansę zwrócić uwagę organizacji na ich kluczową rolę w zmianie społecznego paradygmatu idealnego pracownika oraz doprowadzić do większej świadomości wśród społeczeństwa odnośnie neuroróżnorodności – mówi dr Joanna Szulc

155 wyświetleń