Nauczanie zdalne z sali

eNauczanie i mojaPG

  • Prowadzenie webinariów z poziomu platformy eNauczanie – instrukcja
  • Praktyczny przewodnik po eNauczaniu – tutaj
  • Strona informacyjna związana ze zdalnym nauczaniem na PG – tutaj (nowa odsłona)
  • Kalendarz Webmail – instrukcja
  • Aplikacja mobilna mojaPG – instrukcja
  • Aplikacja mobilna eNauczanie PG – instrukcja
  • Pomoc techniczna sieci EDUROAM – tutaj
  • Wysyłanie maili do studentów z mojaPG – instrukcja
  • Instrukcje w dziale pomoc.pg.edu.pl (część dostępna dopiero po zalogowaniu) - tutaj
  • Webinaria na platformie eNauczanie – instrukcja obsługi narzędzia ClickMeeting
  • Szkolenie dla pracowników PG z podstaw zdalnej edukacji – tutaj
  • Szkolenie dla pracowników PG z webinariów – tutaj
  • Dodatkowi asystenci przedmiotu mojaPG oraz kursu eNauczania – instrukcja
  • Moduł „dziennik obecności” w kursach – instrukcja
  • Umieszczanie plików w sposób chroniony – instrukcja
  • Poradnik Webinarowy PG - tutaj
  • Pobieranie raportów i nagrań z webinariów - instrukcja
  • Archiwizacja kursów - informacja
  • Kopia zapasowa kursu, kopia na nowy semestr i archiwizacja - instrukcje
  • Konwerter raportów moodle - tutaj
  • Przykładowy szablon e-kursu wg nowej procedury nr 10. - tutaj
  • Nowa procedura nr 10. - tutaj
  • Karta e-kursu - tutaj
  • Prezentacja z webinariów dla pracowników (21-22/09/2020) - tutaj
  • Przypisywanie kursu do karty przedmiotu, zapisywanie studentów z mojaPG do kursu enauczania - instrukcja (NOWA!)
  • Centrum Archiwizacji CUI PG - tutaj
  • Ankieta ewaluacyjna e-kursu - INSTRUKCJA krok po kroku - tutaj + szablon PL - tutaj + szablon ENG - tutaj
  • Zasób "Oświadczenie studenta" (o samodzielnej pracy; klauzula informacyjna) - instrukcje
  • Ochrona danych osobowych prowadzącego - dokument
  • Szablon e-kursu do zajęć (wersja - lato 2020/21) - tutaj
  • Przenoszenie ocen do dziennika ocen na kursie - instrukcja
  • Ważne elementy e-kursu - podstawowe informacje - tutaj

eNauczanie – quizy i zadania

  • Aktywność typu „Zadanie” – instrukcja
  • Aktywność typu „Quiz” – podstawowe ustawienia modułu - instrukcja
  • Quiz – tworzenie bazy pytań, import/eksport - instrukcja
  • Quiz – rodzaje pytań – filmy instruktażowe
  • Quiz – edytor online pytań zagnieżdżonych (Cloze) - tutaj
  • Quiz – rozwiązywanie przykładowego quizu – przegląd – film instruktażowy
  • Quiz – konwertowanie i import pytań z MS Word do bazy pytań - instrukcja
  • Quiz – tworzenie pytań przez LateXa – opis i instrukcja
  • Quiz – portal Moodle2Word – instrukcja tworzenia pytań z MS Word + szablony
  • Quiz – konwerter plików XML – tworzenie pytań różnego typu dla importu - tutaj
  • Quiz – import pytań typu GIFT z mediami – film instruktażowy
  • Quiz – import pytań typu GIFT z mediami – instrukcja
  • Import ocen z eNauczania do mojaPG - instrukcja
  • Quiz „Hot Potatoes” – instrukcja
  • Quiz „Hot Potatoes” – film instruktażowy
  • Aplikacja do tworzenia quizów typu „Hot Potatoes” - tutaj
  • RFQuiz – narzędzie do szybkiego i łatwego tworzenia pytań dla Quizów - tutaj
  • Instrukcja dodawania grafiki do pytań testowych w formacie RFQuiz - tutaj
  • Generator układu zestawów dla zachowania losowości quizu i zadań - tutaj
  • Moduł „Opinia zwrotna” - instrukcja
  • Moduł „Opinia zwrotna” – film instruktażowy
  • Pakiet R-exams – do generowania testów dla pdf, enauczania – instrukcje i szablony
  • Pakiet R-exams – webinarium z autorem pakietu + kurs instruktażowy
  • Prezentacja z webinarium dla pracowników 20/05/2020 - tutaj
  • Kurs roboczy oraz nagranie z webinarium dla pracowników 9/11/2020 - tutaj (za hasłem)
  • Przepływ pracy w ocenianiu "Zadania" na e-kursie - instrukcja

Aktywizacja studentów 

  • Prezentacja z webinarium 22/09/2020 "Aktywizowanie studentów podczas zajęć zdalnych" prof. J. Mytnik - tutaj
  • Tablica MIRO - jak zacząć pracę? - tutorial i tablica ćwiczeniowa
  • Jak używać tablicy MIRO? - przykład
  • MIRO - strona wsparcia
  • Zakres licencji wydziałowej MIRO - tutaj
  • Mentimeter – interaktywne prezentacje (głosowanie, slajdy, quizy) – tutaj
  • Slido – narzędzie podobne do Mentimeter (także anonimowe głosowania, integracja z prezentacją i Zoom) – tutaj
  • Padlet – tablice ze współdzielonymi treściami – tutaj
  • Trello – narzędzie podobne do Padlet – tablice projektowe – tutaj + tutorial
  • Formularze Google – bezpłatne tworzenie testów i ankiet - tutaj
  • Quizlet – narzędzie do tworzenia testów (a także ich drukowania) - tutaj
  • Ticku – zdalne zadania i wejściówki - tutaj
  • HeySpace – narzędzie do współpracy i zarządzania projektami - tutaj
  • Socrative - quizy, głosowania, ankiety online - tutaj
  • Tricider - dyskusja online, burza mózgów - tutaj
  • Google Docs - współdzielone w czasie rzeczywistym dokumenty - tutaj
  • Answergarden - dyskusja online, burza mózgów - tutaj
  • JeopardyLabs - turniej kafelkowy - tutaj
  • Kahoot - interakcje w formie grywalizacji - tutaj
  • SlideLizard - wtyczka do PowerPointa umożliwiająca grywalizację - tutaj
  • Quizizz - różnorodne formy interaktywnych quizów i ankiet - tutaj
  • Genial.ly - prezentacje (także video), gamyfikacja, grafiki, interaktywne obrazy itd. - tutaj + przewodnik (wersja PL)
  • Google Jamboard - wirtualne, współdzielone tablice - tutaj
  • Mural.co - wirtualna, wspólna przestrzeń do kooperacji - tutaj

MS Teams

  • MS Teams – strona główna
  • MS Teams – webinaria – instrukcja
  • MS Teams – pomoc CUI 
  • MS Teams account activation / Password reset - here
  • MS Teams - bezpłatny kurs pt. "Edukacja zdalna z Microsoft Teams" - tutaj
  • Cykl webinariów nt. zdalnej nauki z MS Teams - tutaj
  • Poradniki Microsoftu dla nauczycieli ("Office 365 dla Edukacji jako rozwiązanie do zdalnego nauczania") - tutaj
  • Scenariusze zajęć OneNote (szablony) - tutaj
  • Zestaw tutoriali "Nauka zdalna w MS Office 365" - tutaj (kanał Youtube)
  • Blog "Teams i okolice" - tutaj
  • Jak założyć konto PG w MS Teams i zalogować się? - tutorial
  • Przygotowywanie i podpinanie spotkania MS Teams - tutorial *nowa wersja
  • Instrukcja obsługi MS Teams @o365 dla studenta (J. Czerska) - tutaj
  • Instrukcja obsługi MS Teams @o365 dla nauczyciela (J. Czerska) - tutaj
  • Przekazywanie kontroli nad komputerem studentowi - tutorial + film
  • 3 sposoby na listę obecności z webinarium - instrukcja
  • Analiza i raportowanie aktywności studentów - aplikacja "Insights" w MS Teams - instrukcja
  • Jak używać breakout rooms w MS Teams? (oddzielne pokoje) - instrukcja i tutorial
  • Jak dodawać i oceniać zadania na MS Teams - tutorial
  • Jak dodać test (ankietę/formularz) na MS Teams - tutorial
  • Jak stworzyć test samosprawdzający się na MS Teams - tutorial

Zoom

Przechowywanie i udostępnianie plików

  • Wydziałowy OX drive – tutaj (dostępny po zalogowaniu)
  • Repozytorium plików PG - instrukcja (dostępna po zalogowaniu)
  • Repozytorium plików PG - tutaj (dostępne po zalogowaniu)
  • Google Drive – tutaj
  • Dropbox – tutaj
  • Mega (50GB) - tutaj
  • WeTransfer – wymiana dużych plików (do 2GB) - tutaj

R i R-studio

  • R studio cloud – analizy, projekty w chmurze – tutaj
  • Zdalne nauczanie z R - webinarium
  • Datacamp i praca w wirtualnej klasie - tutaj
  • R seek – wyszukiwarka haseł związanych z R
  • GitHub Classroom – zarządzanie klasą i projektami grupowymi - tutaj
  • Projektowanie kursu analizy danych z R – kompletny tutorial
  • Google Colab - nowy dokument w R - link
  • Interaktywne tutoriale z pakietem 'learnr' - tutaj
  • R Studio webinars - tutaj
  • R Studio Education - tutaj
  • Interaktywne tutoriale 'swirl' - tutaj
  • Egzaminy z R-exams kurs instruktażowy - tutaj

Pozostałe oprogramowanie

  • Skype for Business – komunikator Microsoft poprzez WZiE-VPN – instrukcja
  • Bezpieczne połączenie z siecią WZiE – instrukcja obsługi VPN
  • Darmowe oprogramowanie do nagrywania – OBS Studio  
  • Lectora – szkolenia prowadzone przez Politechnikę Gdańską - zapisy tutaj
  • Przygotowanie zajęć w formie filmu wprost z prezentacji MS PowerPoint - instrukcja
  • Slack – praca w zespole, kanały, wiadomości – tutaj
  • OpenBoard – darmowa wersja „wirtualnej” tablicy z mnóstwem opcji - tutaj
  • Discord - kanały rozmów, pracy w zespole - tutaj
  • Calendly - zarządzanie kalendarzami, rezerwacja konsultacji przez studentów - tutaj

Prawo autorskie

  • Pierwsza pomoc w prawie autorskim - przewodnik - tutaj
  • Poradnik prawa autorskiego - tutaj
  • Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych - tutaj
  • Licencje Creative Commons CC - opis
  • Licencje Creative Commons CC - plakat (zestawienie)
  • Dozwolony użytek - kiedy można korzystać z utworów za darmo? - tutaj
  • FAQ - często zadawane pytania nt. praw autorskich - tutaj

Darmowe tworzenie treści

  • Freepik - darmowe zasoby graficzne dla e-kursów.
  • Pixton - darmowe zasoby grafiki dla studentów i nauczycieli.
  • Canva - darmowe narzędzie do tworzenia infografik.
  • Wix - darmowy kreator witryn internetowych (np. dla gamyfikacji)
  • LearningApps  - zestaw programów on-line do tworzenia interaktywnych quizów. 
  • WordClouds - generator chmur słownych
  • europeana - zbiór darmowych zasobów do wykorzystania (dźwięki, obrazy itp.)
  • Isorepublic - zbiór darmowych zasobów o wysokiej jakości
  • Mathcha - edytor do wstawiania wzorów i symboli matematycznych (z możliwością udostępnienia online).
  • Econgraphs - zestawy darmowych wykresów, symulacji, aplikacji z zakresu ekonomii i finansów.
  • Overleaf - webowy edytor latexa, praca w chmurze
  • Coggle - internetowa aplikacja do mapowania myśli
  • Bensound - darmowe ścieżki dźwiękowe 
  • Greenshot - rozszerzony zapis i edytor print-screen'ów
  • Gyazo oraz Gyazo Gif - bardzo proste narzędzie do nagrywania (screencasting)
  • Screencasto-O-Matic - nagrywanie ekranu i edycja video (podobny do Camtasia Studio)
  • Comixify - tworzenie opisów, komiksu, tagów do zbioru zdjęć lub video
  • Venngage - tworzenie infografik, posterów, prezentacji, logo

Warto przeczytać

OZE – otwarte zasoby edukacyjne