Data dodania: 2025-06-23
Warsztaty Inspire Edu na University of Sussex: współtworzymy przyszłość dydaktyki akademickiej

Aby sprostać wyzwaniom współczesnej edukacji, musimy lepiej zrozumieć studentów pokolenia Gen Z, ich potrzeby i oczekiwania, a także sami – jako nauczyciele – przyjrzeć się własnym ograniczeniom i potrzebom rozwojowym. Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji redefiniuje dziś rolę nauczycieli, uczelni i studentów, dlatego potrzebujemy nowych strategii dydaktycznych, by skutecznie odpowiadać na te zmiany.
Właśnie w tym duchu, w czerwcu odbyły się intensywne warsztaty na University of Sussex, jednej z najlepszych uczelni badawczych w Wielkiej Brytanii. Wydarzenie zorganizowane zostało w ramach projektu Inspire Edu: Nowoczesne metody nauczania dla szkolnictwa wyższego, realizowanego przez Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej we współpracy z University of Sussex oraz Hochschule Niederrhein University of Applied Sciences (jednym z największych niemieckich uniwersytetów nauk stosowanych).
Podczas intensywnych spotkań rozmawialiśmy o materiałach, które mają wspierać nauczycieli akademickich na całym świecie w tworzeniu angażujących i efektywnych zajęć.
Serdecznie dziękujemy za inspirującą współpracę i gościnę wszystkim uczestnikom warsztatów, a w szczególności gospodarzom: Filipowi Janiakowi, Aleksandrze Janiak oraz Pia Annas i Judith Collier, które przybyły z niemieckiej uczelni. Nasz wydział reprezentowali: Alina Guzik (kierownik merytoryczny), Joanna Czerska (ekspertka ds. dydaktyki), Mariusz Krzyżanowski (kierownik projektu).
W ramach projektu powstanie:
- unikatowa platforma online ze zbiorem multimedialnych metod nauczania, wraz z gotowymi scenariuszami i szablonami dla nauczycieli akademickich,
- cyfrowy i drukowany poradnik metodyczny poświęcony skutecznym metodom dydaktycznym.
- międzynarodowa konferencja dydaktyczna w formule TEDx oraz pokonferencyjny film edukacyjny.
Efektem działań będzie wszechstronny i nowoczesny bank metod nauczania dla środowiska akademickiego, który przyczyni się do podniesienia jakości dydaktyki oraz wzmocnienia pozycji uczelni partnerskich na arenie międzynarodowej.
