Edu Inspiracje WZiE: Jak oceniać prace studentów w erze GenAI? | Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2025-06-10

Edu Inspiracje WZiE: Jak oceniać prace studentów w erze GenAI?

ai assessment
„Czy studenci napisali to sami, czy zrobił to za nich ChatGPT?” Jak często zadawaliście sobie to pytanie w ostatnim czasie? Sztuczna inteligencja weszła na uczelnie tylnymi drzwiami jako trochę nieproszony gość, który potrafi stworzyć esej w minutę, napisać raport i poprawić styl tekstu, a nawet zasugerować strukturę pracy. Co z tym fantem zrobić? Odpowiedź na to pytanie jest trudna, bo wszelkie zakazy na niewiele się zdają. Technologii nie da się cofnąć, ale można ją trochę ujarzmić. Pewne jest, że zamiast ścigać studentów i koncentrować się na wykrywaniu użycia AI, warto zaprojektować ocenianie w sposób, który promuje samodzielne myślenie, refleksję i uczciwość.  

Poniżej znajdziesz praktyczne i pomysły, które możesz wdrożyć na swoich zajęciach.

1. Sprawdzaj rozumienie otrzymanych prac

  • Obrona pracy

Jednym z najprostszych sposobów weryfikacji samodzielności i zrozumienia jest krótka ustna prezentacja lub rozmowa. Może to być trzyminutowe wystąpienie, quiz oparty na treści pracy albo rozmowa w czasie konsultacji. Pytania w stylu: „Skąd wziąłeś ten pomysł?”, „Co byś zmienił po czasie?”, „Jak doszedłeś do tych wniosków?” pozwalają szybko ocenić, czy student faktycznie zna i rozumie to, co oddał.

  • Test wiedzy z własnej pracy

Krótki test sprawdzający, czy studenci znają treść i argumentację swojej pracy, potrafi obnażyć przypadki bezrefleksyjnego kopiowania. Nawet kilka przemyślanych pytań może ujawnić, czy autorzy potrafią odtworzyć logikę i źródła zawarte w swoim tekście.

  • Adnotacje i wersje robocze

Prośba o pokazanie szkiców, konspektów, notatek lub wersji roboczych to skuteczny sposób na wgląd w proces twórczy. Przebieg myślenia trudniej podrobić niż efekt końcowy, a dokumentacja pracy nad tekstem pozwala lepiej ocenić zaangażowanie i oryginalność.

  • Komentarze autorskie

Zachęć studentów do umieszczania komentarzy wyjaśniających tok rozumowania bezpośrednio w dokumencie jako komentarze w Wordzie. Wskazania, dlaczego użyto danego argumentu, na czym oparto wniosek lub skąd pomysł na konkretne rozwiązanie, daje cenny wgląd w sposób myślenia autora.

Możliwa skala dozwolonego użycia AI. Perkins, M., Furze, L., Roe, J., & MacVaugh, J. (2023). Navigating the generative AI era: Introducing the AI assessment scale for ethical GenAI assessment.

2. Zmień formę zadania tak, aby AI to było zbyt mało

  • Refleksja osobista

Zamiast oceniać wyłącznie efekt końcowy, zaproś studentów do napisania krótkiej autorefleksji. Można zapytać: „Co sprawiło ci największą trudność?”, „Czego się nauczyłeś?”, „Które fragmenty pracy były dla ciebie najbardziej satysfakcjonujące i dlaczego?”. AI ma trudności z wygenerowaniem autentycznej refleksji, jeśli student nie wprowadzi realnych doświadczeń z kontaktu z tematem.

  • Zadania w czasie rzeczywistym

Testy na zajęciach, pisanie „na żywo”, warsztaty z redagowaniem w pliku współdzielonym lub wspólna analiza materiału pozwalają prowadzącemu lepiej obserwować proces twórczy i ograniczają możliwość korzystania z AI.

  • Zadania hybrydowe

Nie zakazuj AI, zaproś ją do pracy. Warto rozważyć wprowadzenie zadań typu: „Wygeneruj streszczenie artykułu za pomocą narzędzia AI, a następnie oceń jego jakość”. To ćwiczenie rozwija krytyczne myślenie i uczy świadomego wykorzystywania technologii zamiast ślepego zaufania.

  • Lokalny kontekst i osobiste doświadczenie

Zaprojektuj zadania osadzone w lokalnych realiach lub odnoszące się do doświadczeń studentów. Przykłady: „Opracuj plan promocji wydarzenia na kampusie PG” albo „Zanalizuj swój udział w projekcie zespołowym”. AI nie zna osobistych przeżyć studenta, więc tego typu zadania wymuszają większą kreatywność.

  • Zadania w formie video/audio

Zamiast tradycyjnego eseju poproś o nagranie podcastu, wideo z relacją z projektu lub komentarz audio do slajdów. Te formaty umożliwiają ocenę zrozumienia i zaangażowania oraz znacznie trudniej jest je w pełni zlecić AI.

  • Gamifikacja

Wprowadź system oceniania, który nagradza nie tylko efekt końcowy, ale również zaangażowanie w proces. Punkty można przyznawać za udział w dyskusjach, aktywność na forach grupowych, przygotowanie szkiców, wyniki w quizach lub udzielanie konstruktywnego feedbacku innym studentom. Taki system promuje współpracę i autentyczne zaangażowanie.

3. Ocena procesowa (process-based assessment)

Zamiast skupiać się wyłącznie na efekcie końcowym, warto oceniać cały proces twórczy. Można wymagać od studentów przedstawienia planu pracy, szkicu, notatek roboczych, wersji pośrednich z komentarzami (np. w Google Docs) oraz dziennika refleksji. Ocena procesu sprzyja uczciwej pracy, bo trudno jest sfabrykować całą historię powstawania tekstu. To także dobra okazja, by zauważyć rozwój kompetencji w toku zadania.

4. Daj przestrzeń na wykorzystanie AI

  • Metarefleksja o AI

Zaproś studentów do świadomego korzystania z narzędzi AI. Można zadać polecenie: „Użyj AI, a potem wskaż, co zrobiła dobrze, a co błędnie. Czy zgadzasz się z jej odpowiedziami? Dlaczego?”. Taka refleksja pozwala studentowi wziąć odpowiedzialność za użycie narzędzia, zamiast traktować je jako czarną skrzynkę i łatwe rozwiązanie. 

  • Zadania eksperymentalne i badawcze

Zaprojektuj zadania, które wymagają działań trudnych do wykonania przez AI. Przykłady obejmują wykonanie prostego eksperymentu lub obserwacji (np. zachowania ludzi w sklepie), analizę konkretnych danych liczbowych przekazanych przez prowadzącego, przeprowadzenie wywiadu i interpretację jego wyników. Tego typu aktywności zmuszają do bezpośredniego działania i rozwijają umiejętności analityczne. Dodatkowo można poprosić studentów o przygotowanie listy źródeł, które rzeczywiście przeczytali, i zadać pytania weryfikujące. To prosta metoda na oddzielenie realnej pracy od powierzchownego kopiowania.

5. Nietypowe strategie

  • Zadania „z pułapką” – metoda zakrzywionych zadań

Stwórz zadania, które zawierają fałszywą tezę do obalenia lub błędny cytat. Przykład: „Udowodnij, że Netflix nie stosuje personalizacji”. Pytanie zawiera tezę nieprawdziwą, którą student powinien zakwestionować. AI często nie rozpoznaje fałszu i bezkrytycznie generuje treść, podczas gdy student potrafi zidentyfikować błąd. Można też wprowadzić teksty z błędami logicznymi lub manipulacją i poprosić o ich analizę.

  • Zadania z luką informacyjną

Część danych lub instrukcji można przekazać wyłącznie na zajęciach. Taki zabieg ogranicza możliwość przygotowania pracy przez osobę nieuczestniczącą aktywnie. W takiej sytuacji nawet AI nie pomoże. 

  • Krzyżowa analiza źródeł

Poproś studentów o podanie źródeł, które rzeczywiście przeczytali, i zadaj pytania weryfikujące ich zawartość. To prosty sposób na sprawdzenie autentyczności pracy.

  • Ocena rówieśnicza

Poproś studentów, aby wzajemnie zweryfikowali swoje prace pod kątem poziomu użycia AI oraz wyjaśnili, na jakiej podstawie oparli wystawioną ocenę. To może ich zmotywować do bardziej refleksyjnej pracy w przyszłości.

Zadbaj o systemowe wsparcie uczciwości

Podczas oceniania warto wesprzeć się mądrym systemem, który będzie czytelny i fair dla wszystkich. Dobrze przemyślane zasady pomagą nie tylko zapobiegać nadużyciom, ale też zbudują zaufanie w relacji ze studentami.

  • Oświadczenie o autorstwie i użyciu AI

Wprowadź krótki formularz, w którym student zaznacza, czy korzystał z narzędzi AI, w jakim celu i co zrobił samodzielnie. To sposób na budowanie odpowiedzialności oraz jasne określenie granic etycznych. Jeśli dopuszczasz wykorzystanie AI w pracy studentów, warto wprowadzić wymóg jawnego zadeklarowania tego faktu. Student powinien wskazać, do czego użyto sztuczną inteligencję oraz jak weryfikował poprawność informacji. Jasność reguł zwiększa uczciwość i pomaga budować wzajemne zaufanie. Przykład takiego oświadczenia znajdziesz na końcu artykułu.

  • Wyraźne zasady w sylabusie

Jasno określ w sylabusie, kiedy wolno używać AI, do czego, jak należy to oznaczyć i co jest nieakceptowalne. Przejrzyste reguły ograniczają nadużycia i ułatwiają komunikację ze studentami. 

  • Edukacja zamiast karania

Zamiast skupiać się na wykrywaniu i karaniu, warto edukować studentów, jak etycznie i efektywnie wykorzystywać AI. Pokazanie, że może być to narzędzie wspierające, a nie zastępujące myślenie, to ważna kompetencja w świecie rynku pracy przyszłości.

Podsumowanie

AI zmienia zasady gry, ale zamiast próbować jej zakazywać, potraktujmy ją jako wyzwanie do tworzenia bardziej sensownych, refleksyjnych i angażujących form oceniania. Wierzę, że edukacja nie polega na tym, by złapać na ściąganiu, tylko by nauczyć odpowiedzialnego myślenia, samodzielności i krytycznej analizy. Wymyślanie nowych strategii oceniania to również dobre ćwiczenie rozwojowe dla nas samych, projektantów procesu uczenia się. W nadchodzących latach okazji do dydaktycznego główkowania na pewno nie zabraknie!


Przykładowe oświadczenie o skali użycia AI dla studentów

CZĘŚĆ A – Deklaracja użycia AI

Czy korzystałeś/aś z narzędzi AI przy tworzeniu tej pracy?
☐ Tak ☐ Nie

Jeśli tak, to:
☐ Pomysły/plan
☐ Treść
☐ Korekta
☐ Tłumaczenie
☐ Wykresy/tabele
☐ Cytaty/streszczenia
☐ Inne: ................

CZĘŚĆ B – Refleksja nad użyciem AI 

Jak AI wpłynęło na jakość pracy?
☐ Znacząco ☐ Pomogło ☐ Niewielki wpływ 

Co wykonałe/aś samodzielnie? ........................................

Czy Twoje wykorzystanie AI było etyczne i zgodne z zasadami uczelni?
☐ Tak ☐ Nie ☐ Nie wiem

Podpis studenta: ……………………
Data: ……………………


Autorką artykułu jest:

Zdjęcie profilowe:  Alina Guzik mgr Alina Guzik

Cykl Edu Inspiracje WZiE to seria artykułów na temat nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych, dobrych praktyk, skutecznej metodyki oraz ciekawych narzędzi dydaktycznych.

Więcej artykułów z cyklu Edu Inspiracje WZiE

86 wyświetleń